Stadin sielu

Söker ”Stadin sielu”, vilket är Helsingforsslang för stadens själ. Var finns då denna själ? På tredje våningen i  Akademibokhandeln, där litteratur om staden i form av kartor och turistböcker finns? I Gammelstaden, där minnesmärket över Gustav Vasa sitter? Det var ju han som 1550 fick för sig att grunda staden, vilket man en solig dag som denna får vara tacksam för. På Vaasankatu (Vasagatan) saknar en restaurang som bär kungens namn en bokstav. Gustav Vaas, står det. Synd.

Läser att den finske regissören Aki Kaurismäki ligger bra till i Cannes med sin film Le Havre. Kritikerna är förtjusta samtidigt som en kommentar i Hufvudstadsbladet uttrycker viss skepsis. Tänker nu på Kaurismäkis film Mannen utan minne. Finns stadens själ i den?

Det är trädgårdsloppis i Kottby, där jag bor. Här finns en hel stadsdel med gamla trähus, som författaren John Steinbeck en gång lär ha blivit synnerligen förtjust i. Dessa hus har även fantastiska trädgårdar. Idag är det loppis i några av dem. Går dit och fyndar en DVD för 1,50 euro. En nyinspelning av Brideshead Revisited! Oemotståndligt.

Åker buss. Följer sedan ett svängigt sambatåg från Sörnäs metrostation på en runda i stadsdelen Berghäll. ”Kallio kukkii” är dagens upprop, och det betyder ”Berghäll blommar”. Kan jag gott tro när jag spanar ut över Dallapéparken, där sambatåget slutar och picknick med konsert börjar.

Som alltid i Finland finns nu ett stråk av allvar. På den byggnad där det finns scen och kafé står det längst upp ”Paarihuone”. Det betyder bårhus! Så är det. Dagens festande äger rum i ett gammalt bårhus. Gläd dig inte i onödan!

Och det är väl kanske här stadens själ ligger. Från Jesu lidandes vandring i centrala Helsingfors i påskas till sambatåget idag. Med bårhuset i bakgrunden. Lidande är alltså här granne med nöje!

Börjar gilla den här stan på riktigt. Spaningen efter dess själ går vidare. Stadin sielu!

Explore posts in the same categories: Finland

7 kommentarer på “Stadin sielu”

  1. Kerstin Says:

    Ledsen att göra dig besviken men den gamla TV- serien av Brideshead är mycket bättre än den nya mycket nedkortade spelfilmen, tycker jag!

  2. Hans Nilsson Says:

    Ett skäl att uppsöka bårhuset kan vara att ”revisit the brides head”, eller…?

  3. Claes Henriksson Says:

    Jag kan skriva hur mycket som helst om din text men jag vill inte! Om jag börjar kommentera enskildheter i din text så reducerar jag den till just enskildheter. Det vill jag inte.
    Texten som helhet får mig att smälta och den känslan vill jag bevara! Min kommentar säger allt utan att säga något.

  4. angrybird12 Says:

    När jag var liten pojke i början 60-talet Var det Salutorget och dess hamn som gav minnen för livet. God minnen, alla dofter. O i horisonten tänkte jag fanns den oändliga världen. Hade ju aldrig tidigare sett havet.

    • ulfpersson Says:

      Tack för din kommentar! Naturligtvis är Salutorget och hamnen en viktig del av stadens själ. Beger mig ofta dit på mina vandringar i staden. Och i närheten ligger ju Esplanadparken!

  5. Aspsusa Says:

    Precis som för angrybird12 så ligger nog stadins själ för mig en hel del längre söderut än där du rör dig i det här inlägget.

    Men ibland kommer jag på mig själv med att undra om den mera finns kvar nu när stan blivit så mycket mer levande. Låter underligt, men låt mig förklara: Som tonåring tog jag ibland en promenad när jag hade svårt att sova, sådär vid 23-01 tiden. Ofta någon variant av rutten Sandvikstorget-Bulevarden-Espen-Salutorget-längs med stranden. Vad staden var tyst och stilla då på 80-talet! Ibland mötte man knappt en människa per kvarter. Desto bättre framstod istället byggnaderna och stadsplanen; litet historia här, litet industri där, avtryck av det ena och det andra.

    Nu när staden blivit så mycket mer levande, med uteserveringar och folk som på ett helt annat sätt tagit centrum i besittning som ett vardagsrum känns det ibland svårt att låta tankarna upptäcka mer än det ytligaste, det som är aktuellt NU.

    BTW är inte ”Akademibokhandeln” nånting som finns i Sthlm eller Upsala eller var det nu var?
    Akademiska bokhandeln på Centralgatan/Espen heter Akademen. Precis som kören.


Lämna en kommentar